Metoder i alkoholbehandlingen
NAVN PÅ SOCIALFAGLIG METODE | Alkoholbehandling SUL § 141 – Individuelle samtaler. |
---|---|
KORT BESKRIVELSE AF DEN SOCIALFAGLIGE METODE | Løbende samtaler i forhold til alkoholmisbrugerens individuelle behandlingsplan, problemstillinger og arbejde med individuelle opgaver og udviklingspunkter udarbejdet i relation til behandlingsplanen. Specifik hjælp i forhold til problemforståelse/afdækning og aftaler om adfærdsændringer evt. i forbindelse med særlig individuelle behandlingstiltag, hvor der aftales opgaver. |
METODENS REDSKABER | Strukturerede, terapeutiske samtaler. Der deltager en personlig rådgiver, som oftest kontaktpersonen samt beboeren. Behandlerne har flere efteruddannelsesforløb, hvor referencerammen kan være f.eks. kognitiv, systemisk eller psykodynamisk. |
METODENS SYSTEMATIK | Der tilbydes løbende individuelle samtaler omkring beboerens trivsel, fremskridt og evt. barrierer for personlig vækst i forhold og udbytte af behandlingen. Individuelle samtaler mellem kontaktperson og beboer tilbydes minimum med 1 session hver 14 dag, men vil efter aftale kunne tilbydes i op til 2 ugentlige sessioner efter behov og nærmere aftale. |
HVORDAN FASTSÆTTES MÅL OG DELMÅL FOR INDSATSEN? | Vi arbejder ud fra et mål om at beboeren bliver i stand til at leve et liv med personlig vækst uden brug af alkohol og andre stemningsændrende stoffer. Vi arbejder med et anerkendende menneskesyn, hvor vi tager udgangspunkt i at alle mennesker er unikke og har iboende ressourcer. Vi arbejder med en tilgang, hvor den enkelte er i stand til at formulere personlige mål og mening med sit liv. Vi arbejder med en konstruktiv fremadrettet problemløsning gennem dialog og sokratiske spørgsmål. |
METODENS EFFEKT | Ifølge MTV-rapport 2006 er der evidens for, at metoder indenfor den kognitive referenceramme med motivation og anerkendelse er virksomme ved samtaler med misbrugere. Evidensstudier støtter dette: Motivationssamtalen (Rollnick, Stephen, 1991) |
Sociale, pædagogiske og/eller sundhedsfaglige metode nr. 4
NAVN PÅ SOCIALFAGLIG METODE | Alkoholbehandling SUL § 141 – Par og familiesamtaler |
---|---|
KORT BESKRIVELSE AF DEN SOCIALFAGLIGE METODE | Ved disse samtaler inddrages hele familien eller parret alene. Formålet med samtalerne er at afdække uhensigtsmæssige relationer opstået i forbindelse med alkoholmisbruget og sammen med familien/parret udarbejde nye handlestrategier for et mere velfungerende samvær. |
METODENS REDSKABER | Strukturerede, terapeutiske samtaler. Der deltager en behandler samt familien/et par. Behandlerne har flere efteruddannelsesforløb, hvor referencerammen kan være kognitiv, systemisk eller psykodynamisk |
METODENS SYSTEMATIK | Der aftales individuelle forløb med familien/parret. I forlængelse af en visitationssamtale, kan der tilbydes 3 parsamtaler. |
HVORDAN FASTSÆTTES MÅL OG DELMÅL FOR INDSATSEN? | Målet med samtalerne aftales individuelt med familien /parret. |
METODENS EFFEKT | Jf. Sundhedsstyrelsens MTV rapport 2006, er der evidens for, at inddragelse af familien i behandlingen er virksom. Sundhedsstyrelsen anbefaler inddragelse af partner og børn i alkoholbehandling (SSTR: 2009,Metoder i familieorienteret alkoholbehandling) |
Sociale, pædagogiske og/eller sundhedsfaglige metode nr. 5
NAVN PÅ SOCIALFAGLIG METODE | Alkoholbehandling SUL § 141 – Efterbehandling. |
---|---|
KORT BESKRIVELSE AF DEN SOCIALFAGLIGE METODE | Efter endt døgnbehandling tilbydes efterbehandling i ½ år. Den afhængige opfordres til at deltage i månedlige efterbehandlingslørdage, hvor der udbydes efterbehandlingsgrupper for tidligere beboere. Der tilbydes desuden 2 individuelle samtaler efter endt døgnbehandling. |
METODENS REDSKABER | Gruppeorienteret metode, der organiseres som selvstyrende grupper, med mulighed for, at der kan deltage en personlig rådgiver. I grupperne arbejdes der med temaer og problemstillinger som har betydning for den enkeltes trivsel og forebyggelse af tilbagefald. |
METODENS SYSTEMATIK | De afhængige har mulighed for at deltage i mdl. efterbehandlingsgrupper i ½ år efter afslutning af primærbehandling. Gennem erfaringsudveksling, støtte, og fastholde gruppemedlemmerne i helbredelsesaktiviteter, egne ressourcer og personlig vækst. |
HVORDAN FASTSÆTTES MÅL OG DELMÅL FOR INDSATSEN? | Vi arbejder med en målsætning om at beboeren bliver i stand til at leve et liv uden brug af alkohol og andre stemningsændrende stoffer. Sammen med ligestillede fastholdes en proces, hvor den enkelte får rettet blikket mod sig selv, egne behov, følelser og ressourcer i de udfordringer der følger i den tidlige helbredelse. |
METODENS EFFEKT | Jf. Sundhedsstyrelsens MTV rapport 2006, er der nogen dokumentation for effekt af efterbehandling efter endt døgnbehandling. |
Sociale, pædagogiske og/eller sundhedsfaglige metode nr. 6
NAVN PÅ SOCIALFAGLIG METODE | Alkoholbehandling SUL § 141 – Familiekursus og pårørendegrupper. |
---|---|
KORT BESKRIVELSE AF DEN SOCIALFAGLIGE METODE | De pårørende inviteres til at deltage i et familiekursus i forbindelse at den afhængige er i døgnbehandling. De tilbydes herefter at deltage i pårørende gruppe, der mødes på månedlige efterbehandlingslørdage |
METODENS REDSKABER | På familiekursus undervises der i temaer som medafhængighed, roller og forandringer. Pårørende indtroduceres til andre pårørende med opfordring til at deltage i pårørende grupper. Pårørende grupper udbydes som gruppeorienteret metode, hvor der deltager en behandler. Der arbejdes med temaer som medafhængighed, roller og forandringer og personlig vækst. Behandlerne har flere efteruddannelsesforløb, hvor referencerammen kan være kognitiv, systemisk eller psykodynamisk |
METODENS SYSTEMATIK | De pårørende tilbydes deltagelse i familiekursus, familiesamtaler, parsamtaler og deltagelse i pårørende grupper . Der er mulighed for at deltage i mdl. pårørendegruppe ½ år efter afslutning af primærbehandling. Gennem erfaringsudveksling støttes gruppemedlemmerne i egne ressourcer og personlig vækst. |
HVORDAN FASTSÆTTES MÅL OG DELMÅL FOR INDSATSEN? | Vi arbejder med en målsætning om, at de enkelte familiemedlemmer skal gøre sig fri af misbrugets konsekvenser og de begrænsninger misbruget har haft for den personlige livsudfoldelse. Sammen med de pårørende sættes en proces i gang, hvor den enkelte får rettet blikket mod sig selv, egne behov, følelser og ressourcer. |
METODENS EFFEKT | Jf. Sundhedsstyrelsens MTV rapport 2006, er der evidens for, at inddragelse af familien i behandlingen er virksom. Sundhedsstyrelsen anbefaler inddragelse af partner og børn i alkoholbehandling (SSTR: 2009, Metoder i familieorienteret alkoholbehandling) |
Sociale, pædagogiske og/eller sundhedsfaglige metode nr. 7
NAVN PÅ SOCIALFAGLIG METODE | Alkoholbehandling SUL § 141 – Psykologisk personlighedstest med MCMI-III. |
---|---|
KORT BESKRIVELSE AF DEN SOCIALFAGLIGE METODE | For at afdække beboerens behandlingsbehov kræves en grundig udredning. Vi tilbyder en psykologisk personlighedstest MCMI-III foretaget ved en autoriseret psykolog. Testen anvendes både til screening og diagnosticering og til planlægning af et individuelt behandlingsforløb og til evaluering af disse. Personlighedstesten indgår i det videre behandlingsarbejde, herunder udarbejdelse af en individuel behandlingsplan. MCMI-III måler personlighedsmønstre og kliniske syndromer og kan dermed afdække en persons vanskeligheder med at magte sit liv alene og sammen med andre. Endvidere kan testens resultater anvendes til at opstille retningslinjer for en mere hensigtsmæssig adfærdsstrategi. Eksempelvis kan testen være med til at afdække, hvilken funktion alkohol har for en given person og dermed bruges til at udpege højrisikosituationer og håndteringsstrategier for pågældende. |
METODENS REDSKABER | MCMI-III (Millon Clinical Multiaxial Inventory, 3 udg.) er en personlighedstest udviklet af Dr. Theodore Millon. Testen bygger på Millons teori om personlighed og psykopatologi og er blandt de mest anerkendte i Danmark og udlandet. |
METODENS SYSTEMATIK | Personlighedstest med MCMI-III tilbydes umiddelbart efter indskrivning i alkoholbehandlingen og forventes afsluttet indenfor de første to uger i behandlingsopholdet. Personlighedstesten introduceres af en autoriseret psykolog og består af 175 udsagn, som klienten skal afgøre er rigtige eller forkerte. Testen udfyldes som et individuelt arbejde, hvorefter psykologen gør testen op og foretager den videre analyse. Den personlige behandlingsplan evalueres løbende via samtaler med personlig rådgiver, afvikling af teammøder og afvikling af statusmøder med samarbejdspartnere. |
HVORDAN FASTSÆTTES MÅL OG DELMÅL FOR INDSATSEN? | Resultaterne af personlighedstesten indgår i arbejdet sammen med beboeren om at fastsætte mål og indhold i behandlingsplanen. Behandlingsplanen vurderes og justeres i forbindelse med afholdelse af statusmøder, hvor beboer, samarbejdspartnere og personlig rådgiver fra behandlerteamet deltager. Vi arbejder med udgangspunkt i den enkeltes personlige mål. |
METODENS EFFEKT | Sundhedsstyrelsens publikation af 2008: ”Kvalitet i alkoholbehandling” anbefaler, at der foretages en grundig udredning forud for iværksættelse af en behandlingsplan og der er fokus på personlighedsforstyrrelser. MCMI-III personlighedstest bygger på Millons teori om personlighed og psykopatologi og er blandt de mest anerkendte i Danmark og udlandet. |
Se også www.tilbudsportalen.dk